Leestijd: 8 minuten

 

Nu u de reparatie aan uw fiets heeft volbracht kunnen we het achterwiel monteren

Het achterwiel monteren.

Wanneer we het achterwiel terug in de fiets willen zetten moeten we rekening houden met de verschillende componenten die gedemonteerd zijn, zoals remsystemen, versnellingssystemen en kettingkasten. Er zijn verschillende methodes en combinaties mogelijk die ik hieronder zal toelichten.

Kettingspanners en borgringen en asmoeren

Wanneer u het wiel in de achtervork plaatst, zal u de ketting tijdens het plaatsen op het tandwiel moeten leggen. U kunt de ketting spanners gebruiken om het wiel vast te houden in het frame. Zorg ervoor dat de cassettejoint met de kabelstop naar voren gericht staat.

Nadat het wiel in de fiets zit, de kettingspanners op zijn plek, de ketting op het tandwiel, en de cassettejoint naar voren gericht, kunt u de borgringen over de as plaatsen met de nokken in de achterpad. Zorg ervoor dat u de juiste borgring op de juiste kant plaats. U kunt dit herkennen door op de borg ring te kijken. Hierop staat aangeduid een: R of een L

R voor rechts en L voor links

U kunt nu de ketting spannen door de ketting spanners aan te draaien met een steeksleutel 8, 10 of een kleine inbus afhankelijk van het boutje wat wordt gebruikt om de ketting op te spannen. Zorg bij het spannen van de ketting dat de ketting niet te strak staat, en controleer of het wiel recht staat.

Plaats nu de spatbordstang of rivetten als deze er op moeten. en plaats de asmoeren. U kunt deze vastzetten met een steeksleutel 15. Pas op bij het vastzetten van de asmoer dat u de spatbordstang niet verbuigt doordat deze mee kan draaien.

Steekas en Quick-release (klemas)

Steekas

Bij het plaatsen van een steekas hoeven we minder in de gaten te houden. Een wiel met steekas kan namelijk nooit scheef staan. Als u het wiel in het frame wilt plaatsen controleer nog even of de derailleur in de zwaarste versnelling staat ( het kleinste tandwiel ) zo heeft u de meeste ruimte.

Neem het wiel in de linkerhand en steek deze in het frame. met uw rechterhand kunt u de derailleur naar achteren trekken en de ketting over het kleinste tandwiel. U kunt nu het wiel op de juiste plek zetten en vasthouden met rechts. Let hierbij op dat als uw fiets is uitgerust met een schijfremsysteem dat deze de remklauw goed ingaat.

U plaatst vervolgens de steekas met uw linkerhand.
U kunt deze nu vastzetten met behulp van een inbussleutel 5 of 6 millimeter als deze zelf geen handel heeft.

Quick-release (klemas)

Bij het plaatsen van een klemas ook wel quick-release genoemd hoeven we net als bij een steekas minder dingen in de gaten te houden dan bij een wiel met een versnellingsnaaf.

Een wiel met klemas kan namelijk op dezelfde manier in de fiets worden gezet als een steekas. Als u het wiel in het frame wilt plaatsen controleer nog even of de derailleur in de zwaarste versnelling staat ( het kleinste tandwiel ) zo heeft u de meeste ruimte.

Neem het wiel in de linkerhand en steek deze in het frame. met uw rechterhand kunt u de derailleur naar achteren trekken en de ketting over het kleinste tandwiel. U kunt nu het wiel op de juiste plek zetten en vasthouden met rechts. Let hierbij op dat als uw fiets is uitgerust met een schijfremsysteem dat deze de remklauw goed ingaat.

Nadat u heeft gecontroleerd of het wiel recht in het frame staat kunt u de klemas sluiten door de handel over te halen.

Versnellingsmechanisme vastzetten en afstellen

Derailleursysteem

De versnellingen van een fiets met een derailleursysteem hoefden niet losgemaakt te worden bij het demonteren van het achterwiel. Daarom hoeft deze niet meestal niet afgesteld te worden na het terugzetten van het wiel.

Mocht de fiets niet goed schakelen na het monteren van het wiel dan zullen de versnellingen moeten worden afgesteld,

Ik heb hierover helaas nog geen bericht geschreven maar tot die tijd kan ik u helpen met onderstaande video

Bron: 12GO biking

Versnellingsnaven

Er zijn veel verschillende versnellingsnaven die andere handelingen vereisen om weer werkend te kunnen krijgen. Hieronder zal ik de meest voorkomende naven uitleggen.

Sturmey archer 3

Het versnellingsmechanisme van een sturmey archer 3 versnellingsnaaf zet u weer vast door de versnelling bij het handvat van de fiets in de derde versnelling te zetten. Zo heeft de versnellingskabel de meeste lengte.
Draai nu het kettinkje bij de versnellingsnaaf in het busje. De naaf en versnellingskabel zitten nu weer aan elkaar. Om de versnellingsnaaf af te stellen dient u de versnellling in de tweede versnelling te zetten.

U ziet het kettinkje aangetrokken worden als u dit doet. De stift die in de naaf gedraaid is wordt daarmee bediend. De naaf staat goed afgesteld als het stiftje bij het begin van het kettinkje gelijk staat met de as. U ziet dit wanneer u door het gat in de asmoer kijkt. Als dit niet het geval is zal het kettinkje iets meer of minder in het busje gedraaid moeten worden. Als het stiftje en de as met elkaar gelijk staan, kunt u het busje borgen met de borgmoer en staat de versnelling juist afgesteld.

Shimano Nexus 3

Het versnellingsmechanisme van een Shimano Nexus 3 kunt u vastzetten door de clickbox over de asmoer te plaatsen met de versnellingskabel recht naar voren. Hiervoor heeft u een steeksleutel 10 nodig. U draait daarmee de bout aan de achterzijde vast. De versnelling staat als het goed is nog steeds goed afgesteld, omdat we daar eerder niets aan hebben gedaan, maar als deze afgesteld moet worden zet u de fiets in de tweede versnelling.

Op de clickbox zit een doorzichtig plastic raampje met daarop 2 streepjes. Aan de binnenkant van de clickbox zit een mechanisme met vaak een geel streepje. Dit gele streepje moet in de tweede versnelling presies tussen beide streepjes van de clickbox staan. Is dit niet het geval dan kunt u met steeksleutel 10 de borgmoer van de stelschroef in de clickbox losdraaien en de stelschroef losser of vaster draaien, terwijl u kijkt naar het gele streepje door het raampje van de clickbox. Wanneer het gele streepje tussen de witte streepjes van de clickbox staat, verdraai de shifter van de versnelling een paar keer rustig naar de eerste versnelling en terug naar de derde versnelling. Zo wordt de kabel een aantal keer onder spanning gezet. Staat nu het gele streepje nog steeds tussen de witte streepjes op de clickbox dan staat uw versnelling juist afgesteld. Indien nodig zet u de stelschoef iets vaster of losser.

Shimano Nexus 5, 7 en 8

Het mechanisme wat door de versnellingskabel de versnellingsnaaf laat werken heet bij deze naven een cassette joint. In de cassette joint zit een klein gaatje, hier kunt u een kleine schroevendraaier of een kleine inbussleutel insteken. Als u de cassettejoint doormiddels de schroevendraaier of inbussleutel naar voren haalt. (tegen de klok in ) ontstaat er ruimte om de versnellingskabel in zijn nokje te zetten en het uiteinde van de buitenkabel in de kabelstop. Uu de versnellingskabel in de cassette joint zit kunnen we kijken of deze goed staat afgesteld.

Op de cassettejoint staan zowel aan de onderkant als de bovenzijde een rode of gele indicatie streepjes. Ook staat er een gekleurd streepje op het bewegende deel van de cassettejoint wanneer we de versnelling verzetten. Als u de fiets in de vierde versnelling zet, moeten het gelkleurde streepje van het bewegende deel van de cassettejoint exact gelijk moeten staan met het gekleurde streepje met het vaste gedeelte van de cassettejoint.

Draai indien nodig de stelmoer bij de shifter strakker of losser zodat de gekleurde steepjes tegenover elkaar staan.

Verdraai de shifter van de versnelling een paar keer rustig naar de zwaarste en lichtste versnelling en weer terug naar de vierde versnelling. Zo wordt de kabel een aantal keer onder spanning gezet. Staan nu de gekleurde streepjes nogsteeds gelijk aan elkaar, dan staat uw versnelling juist afgesteld.

Shimano Alfine 8 en 11

Ook deze naven hebben een cassette joint en kunt u op dezelfde manier vastzetten en afstellen als de Shimano Nexus 5, 7 en 8

Nuvinci/Enviolo

Deze traplooze versnellingen kunnen zowel handmatig als electrisch geschakeld worden.

De electronische stekker van de electrische naaf interface kunt u gemakkelijk koppelen door de stekker in te pluggen. Let hierbij op dat u de pijlen die op de stekkerverbinding staan met elkaar aanlijnt.

De twee kabelstops van beide binnenkabels bij een handmatige naaf interface zal u voorzichtig met de hand moeten vastzetten.

Hieronder laat het filmpje u zien hoe u dit doet.

Bron: enviolo

Remsysteem vastzetten

Schijfremmen

Schijfremmen hoeven niet vastgezet te worden of afgesteld wanneer u enkel het wiel terug in de fiets zet.

Hydraulisch remsysteem  (velgrem)

Na het plaasten van het achterwiel in het frame kunt u het remsysteem weer vastzetten door de easy mount met de handel weer vast te zetten. Als uw systeem geen easy mount heeft dan zal u de kant die u eerder los gemaakt heeft, weer vast moeten zettten met een torxsleutel. 

Rollerbrake

De rollerbrake wordt vast gezet met een bandageklem aan het frame. Dit doen we met twee steeksleutels 10 of een combinatie van een steeksleutel 10 en een schroevendraaier, imbussleutel of een torxsleutel afhankelijk van welke bout en moertje er is gebruikt.

Hierna zetten de de remkabel weer vast door de kabel stelbout in de bevestigingsplaat te plaatsen en kabel klem aan het uiteinde van de remkabel in de remhevel van de rollerbrake te plaatsen.

U kunt de rem verder afstellen door de stelschroef vaster of losser te zetten.

Trommelrem

De trommelrem zit net als een rollerbrake vast aan get frame met een bandageklem.

Deze wordt vastgezet op dezelfde manier

Met twee steeksleutels 10 of een combinatie van een steeksleutel 10 en een schroevendraaier, imbussleutel of een torxsleutel afhankelijk van welke bout en moertje er is gebruikt.

Hierna zetten de de remkabel weer vast door de kabel stelbout in de bevestigingsplaat te plaatsen en kabel klem aan het uiteinde van de remkabel in de remhevel van de trommelrem te plaatsen.

U kunt de rem verder afstellen door de stelschroef vaster of losser te zetten.

Cantilever en V-brake

De handelingen bij deze remsystemen kunt u gemakkelijk met de hand hier is geen gereedschap voor nodig.

Een cantileverrem kunt u gemakkelijk vastzetten door de remkabel in de remarm te steken.

Bij een V-brake remsysteem kunt u vast zetten door de kabelgeleider buis in de remarm te steken en de accordion kabelbeschermer over de kabelgeleiderbuis schuift.

 

Pas op dat u uw vingers niet bezeerd, Het kan echter zijn dat er een kabeltje geraffeld is bij een van deze plekken.

Terugtraprem

Een terugtrap zit u vast met een bandageklem aan het frame. Het boutje van de bandageklem zet u vast met twee steeksleutels 10 of een combinatie van een steeksleutel 10 en een schroevendraaier, imbussleutel of een torxsleutel afhankelijk van welk bout en moertje er is gebruikt bij uw fiets.

Kettingkast monteren

Kunststof kettingkast

De kettingkast vastzetten is vaak de laatste handeling die u doet wanneer u een achterwiel terug in de fiets zet. Er zijn veel verschillende soorten kettingkasten waarmee een fiets kan zijn afgemonteerd.

In het filmpje hieronder wordt van een aantal kettingkasten laten zien hoe u deze uit elkaar haalt en weer in elkaar zet.

Bron: Pieter Tweepenninckx

Lakdoek kettingkast

Een lakdoek kunt u weer vastzetten door eerst de framebeugel terug te plaatsen, die u eerder had los gehaald bij het demonteren van het wiel. Na het plaatsen van de framebeugel kunt u de lakdoek weer over de beugel trekken en de asmoer aandraaien zodat deze de framebeugel op zijn plek klemt. Aan de binnenkant van het lakdoek kunt u het kettingkast schuifje plaasten in de daarvoor bestemde lusjes. Deze zorgen ervoor dat twee achterste delen bij elkaar gehouden worden en deze niet in de spaken komt.

Vervolgens rijgt u de metalen kettingkast draad aan de onderzijde van de kettingkast, tussen alle haakjes.
dit zorgt ervoor dat de lakdoek op spanning wordt gezet. als laatste kunt u het drukknoopje aandrukken en is de lakdoekkettingkast geheel gemonteerd.

Kijk of de kettingkast vrij loopt en nergens tegen aan komt, anders kunt u met beleid de kettingkast enigzinds verbuigen zodat deze vrijloopt.

Write A Comment

Pin It

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten