Leestijd: 8 minuten

Een trommelrem is over het algemeen onderhoudsvrij. Maar wanneer een trommelrem onderhoud nodig heeft, dan is dat iets lastiger dan bij een ander remsysteem, omdat de trommelrem een gesloten systeem is.

In dit bericht leer ik u de meest voorkomende problemen aan de trommelrem op te merken en te verhelpen.

Mogelijke problemen aan de trommelrem.

De volgende punten kunnen het probleem zijn aan uw trommelrem. Ik zal deze punten individueel toelichten in dit bericht.

Demonteer het wiel uit de fiets

Om aan de trommelrem te kunnen werken, zal u in de meeste gevallen het wiel uit de fiets moeten demonteren. Uitzonderingen zijn het vervangen van een remkabel, het afstellen van de rem en de ankerplaat vastzetten aan de fiets. Als een van deze genoemde reparaties bij u van toepassing is kunt u het volgende stuk over het demonteren van het wiel en de trommelrem uit het wiel halen overslaan.

Via onderstaande link leest u meer over het demonteren van een achterwiel.

Demonteer de trommelrem uit het wiel.

Wanneer u het  wiel uit de fiets heeft genomen, kunt u met uw ene hand de ankerplaat van de rem vasthouden en met uw andere hand de borgmoer om de as losdraaien. Hiervoor heeft u een steek-/ringsleutel nodig. Hierna kan de gehele trommelrem uit de trommel genomen worden en kunnen we de binnenkant van de trommelrem goed bekijken.

Verhelpen van de voorkomende problemen.

Remkabels controleren

De kabels van de rem moeten goed werken. Deze bedienen immers de gehele trommelrem. Kabels kunnen door de jaren van gebruik slijtage hebben opgelopen. Onderstaande foto laat een voorbeeld zien van een defecte remkabel.

Op de foto ziet u de gebroken draden van de binnenkabel. Steeds meer draden zullen breken tot uiteindelijk de hele kabel is gebroken. Vervang bij de eerste tekenen de binnenkabel. Controleer ook de buitenkabel op defecten.
Het kan zijn dat de buitenkabel geknikt is. Bij een geknikte kabel nabij de kabelstopper kunt u een stukje buitenkabel afknippen en alles opnieuw monteren. Als de buitenkabel meer gebreken heeft dan zal deze geheel vervangen moeten worden.

Hoe u de remkabels precies vervangt leer ik u in een eigen bericht toegewijd aan remkabels.

Als de kabels in orde zijn, kunnen we gaan kijken naar de trommelrem zelf.

Slijtage aan de remtrommel.

Wanneer u de trommelrem uit het wiel heeft genomen kunt u  de binnenkant van de trommel goed bekijken. Als u slijpsel van de remvoering in de trommel ziet, kunt u deze schoonmaken door met een schuurpapiertje de trommel licht op te schuren en vervolgens met remreiniger de trommel goed schoon te maken.

Het kan echter zijn dat de trommel aan de binnenkant beschadigd is. U herkent dit dan aan groeven die in het gladde aluminium zijn gesleten, u kunt proberen deze groeven vlak te schuren maar vaak zal de naaf met de trommel of het trommelhuis vervangen moeten worden.

Dit is helaas ook het geval als de trommel niet meer rond is maar een beetje ovaal is geworden. De trommelrem zal als dit het geval is aanlopen en niet goed zijn werk kunnen doen.

Vervuiling van de remvoering.

Een schone remvoering is cruciaal voor een goede remwerking van uw trommelrem. Als deze vervuild is zal dat de remwerking sterk beïnvloeden.

Wanneer u aan een trommelrem werkt probeer dan de remvoering zo min mogelijk met blote handen aan te raken. De vettigheid van onze huid trekt het materiaal in en zal gaan zorgen voor verminderde remkracht en piepende remmen. U mag het binnenwerk van de rem ook niet schoonmaken met water of een ander schoonmaak-/smeermiddel.

Beter is het gebruik van handschoenen tijdens de werkzaamheden en alles goed reinigen met remreiniger.
Dit vluchtige middel verdampt, zodat het vuil weg is en er geen vocht blijft zitten in de remvoering.

Slijtage van de remvoering.

De remvoering van de trommelrem is gemaakt van metaalsnippers en rubber, dit is erg slijtvast maar slijt langzaam af. De remvoering van een trommelrem hoeft maar zelden vervangen te worden. De remsegmenten moeten minimaal twee millimeter remvoering hebben. Als deze minder dan twee millimeter remvoering heeft, dient deze vervangen te worden. U kunt dan het beste een nieuw binnenwerk voor uw trommelrem bestellen en deze monteren.

Let er op dat u de juiste afmeting besteld voor het juiste wiel. Er zit verschil in de diameter van een trommelrem voor een voorwiel of een achterwiel, evenals de lengte van de ankerplaat.

Piepende trommelrem.

Door gebruik van een trommelrem worden de remmen erg warm. Er onstaat hierdoor een harde laag op de remvoering aan de binnenkant van de trommelrem, ook slijpsel van de remvoering kan in de trommel ophopen. Hierdoor kan uw fiets enorm hard gaan piepen. Het is dus goed om eens in de zoveel tijd alles schoon te maken en de hoeken van de remvoering af te vlakken.

De remvoering van de remsegmenten kunnen door gebruik scherpe randjes krijgen en dan aanlopen bij gebruik van de rem. U kunt met een vijl de randen opvijlen, hierna met een fijn schuurpapiertje opschuren en vervolgens de remvoeringen goed schoonmaken met remreiniger.

Na het uitvoeren van deze twee stappen zal uw rem waarschijnlijk niet of nauwelijks meer piepen tijdens het remmen.

Een beschadigde remsleutel.

Tijdens het gebruik van de rem worden er enorme krachten op de remsleutel uitgeoefend.
De remsleutel zorgt ervoor dat de twee remsegmenten naar buiten worden gedrukt, tegen de remtrommel en zo remkracht genereren. De remsleutel kan slijtage oplopen door langdurig gebruik. Doordat de remvoering dunner wordt, zal de remsleutel steeds verder moeten kantelen om dezelfde remkracht te kunnen leveren.

U zou de remsleutel individueel kunnen vervangen, maar omdat losse onderdelen schaars zijn of moeilijk te vinden bent u beter en sneller af met een volledig nieuw binnenwerk.  Een beschadigde remsleutel gaat meestal gepaard met versleten remvoeringen.

Niet goed terugveren van de remsegmenten.

De remsegmenten worden doormiddels van een veer ingetrokken wanneer de spanning van de remkabel wordt losgelaten. Zo ontkoppelen de remsegmenten van de remtrommel en is er geen remkracht die u afremt tijdens het fietsen. Soms kan een trommelrem aanlopen en zelfs blokkeren als de remsegmenten niet goed worden ontkoppelt.

Wanneer dit het geval is beginnen we met het controleren van de bekabeling. Als deze niet soepel bewegen, door bijvoorbeeld vuil en roest van de buitenkabel, kan dat effect hebben op de remwerking. Vervang deze indien nodig. Uitleg hoe u dit zelf doet kunt u HIER vinden.

Het kan zijn dat de draaipunten van de rem niet soepel werken.

De moer die de remhevel aan de remsleutel bevestigd zou te strak aangedraaid kunnen zijn. Zet deze iets losser met een steek-/ringsleutel 10 maar zorg dat er geen spelling op staat.
Maak het binnenwerk en de draaipunten van de trommelrem goed schoon met remreiniger.

Een remhevel die vastzit.

De remhevel bedient de binnenkant van de rem. Deze moet soepel functioneren. Vuil en roestvorming kunnen ervoor zorgen dat deze vast komt te zitten, maar ook de moer die de remhevel aan de remsleutel bevestigd zou te strak aangedraaid kunnen zijn. Zet deze iets losser met een steek-/ringsleutel 10, maar zorg dat er geen spelling op zit.

U zou ook de remhevel kunnen smeren met bijvoorbeeld Brunox Turbo Spray vanaf de buitenkant, tussen de remhevel en de ankerplaat. Brunox Turbo Spray is een multispray die wordt gebruikt voor onder andere tegengaan van roestvorming, corrosie bescherming, smering en meer.

Let op bij het gebruik van een smeermiddel in de buurt van de trommelrem. Het smeermidel en de nevel ervan mogen niet op de remvoeringen komen.

Niet goed afgesteld staan.

Het kan zijn dat de trommelrem aanloopt of niet goed remt doordat deze niet goed staat afgesteld.
De kabel staat te strak wanneer de rem aanloopt zonder dat u in de remhendel knijpt.
De kabel staat te los wanneer u de remhendel in kunt knijpen, maar er niet voldoende remkracht ontstaat.

Hoe u de trommelrem afstelt vertel ik u iets later in het bericht. Klik hier om snel verder te gaan.

Ankerplaat losgekomen.

Een loszittende ankerplaat kan erg gevaarlijk zijn. De ankerplaat van de trommelrem moet vastzitten aan de fiets voor een goede werking van het remsysteem. Als deze los zit kunt u geen remkracht genereren.

De ankerplaat kan los zitten doordat het boutje en moertje van de bandageklem zijn losgekomen.
Dit kan gemakkelijk worden opgelost door met een nieuwe bout en moer de bandageklem en ankerplaat aan de fiets vast te zetten.

Op de afbeelding hieronder is te zien dat er eer boutje is afgebroken en de rollerbrake hierdoor schade heeft opgelopen. In dit geval zal deze vervangen moeten worden. het zelfde kan gebeuren bij een trommelrem

De bandageklem kan gebroken zijn.
U zult dan een nieuwe bandageklem moeten gebruiken om de ankerplaat vast te kunnen zetten.

Aan de binnenkant van de voorvork bevindt zich de remplaat nok. hierin moet de rem ankerplaat bevestigd worden. hier moet goed op gelet worden wanneer u het voorwiel monteert.

Monteer de trommelrem terug in het wiel.

Voordat we de trommelrem terugplaatsen maken we de trommel nog een laatste keer schoon met remreiniger. Hierna plaatsen we de trommelrem over de as van het wiel en bevestigen we de borgmoer. Deze zetten we spelingsvrij vast. Controleer of het wiel niet aanloopt door het wiel een keer rond te draaien.

Monteer het wiel terug in de fiets.

Het voorwiel terugplaatsen in de voorvork doet u gemakkelijk door de as van het wiel in de patten van de voorvork te plaatsen. Let hierbij op dat u de ankerplaat van de trommelrem goed in de remplaatnok plaatst. Hierna kunt u de spatbordstang plaatsen en de asmoeren aandraaien met een steeksleutel 15.

Wanneer u het achterwiel van uw fiets wilt monteren, verwijs ik u graag door naar het onderstaand bericht. Klik op het bericht om meer te lezen.

Trommelrem van uw fiets afstellen.

Na het monteren van je achterwiel en het vastzetten van de trommelrem met het bandageboutje, zetten we de remkabel weer vast door de kabelstelboutje in de bevestigingsplaat te plaatsen. De kabelklem aan het uiteinde van de remkabel kunnen we nu in de remhevel van de trommelrem te plaatsen.

De remkabel is nu weer gemonteerd en de trommelrem zal weer remmen.

Als u de rem verder wilt afstellen dan zou u het borgmoertje op de stelbout los draaien met een steeksleutel 10 en de stelbout vaster draaien als u meer remkracht wilt bereiken. of losser wanneer deze te strak stond afgesteld. Wanneer de remkabel op de juiste spanning staat kunt u het borgmoertje weer aandraaien.

U kunt de rem later, wanneer nodig nog afstellen door de stelschroef op de remgreep bij het stuur te verdraaien. Hier is dan geen gereedschap meer voor nodig.

Write A Comment

Pin It

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten