Leestijd: 12 minuten

Waarom piepen de remmen van uw fiets?

Piepende remmen worden veroorzaakt door trillingen die ontstaan tijdens het remmen. Dit kan gebeuren door meerdere oorzaken zoals:

  1. Vocht
  2. Vuil
  3. Vettigheid
  4. Materiaalkeuzes
  5. Foutieve montage van de remonderdelen
  6. slijtage

In dit bericht leer ik u alles over piepende remmen en hoe u het beste de piepende remmen kunt verhelpen bij de verschillende soorten remsystemen.

Waarom heeft uw fiets last van piepende remmen.

Het ontstaan van piepende remmen

Het piepen van de remmen ontstaat doordat er trillingen ontstaan tijdens het remmen. Die u waarneemt als een hoge en irritante piep. Uw fiets werkt daarbij als een klankkast. Het ontstaan van die trillingen wordt ook wel resonantie genoemd en kan veroorzaakt worden door meerdere oorzaken. Deze oorzaken zal ik hier toelichten. Ook zijn er veel verschillende soorten remsystemen die allemaal kunnen gaan piepen,Ik zal deze in dit artikel allemaal toelichten.

Vocht

Wanneer het regent hoort u de meeste fietsen al van verre af aankomen of remmen. Vocht is een van de redenen dat de remmen van uw fiets kunnen gaan piepen. Door het vocht kunnen bijvoorbeeld uw remschijven gaan roesten, of aan de binnenkant van bijvoorbeeld de naafhuls bij een ander remsysteem. Hierdoor ontstaan er trillingen wanneer u remt. De roest op een schrijfrem slijt u er vanzelf weer vanaf als u remt, andere remsystemen kunnen meer handelingen nodig hebben om de roest te verwijderen.

roestige schijfrem

Ook zal regenwater zand en vettigheid doen opspatten waardoor de remmen gaan piepen

Vuil

Wanneer zand en ander vuil zicht ophoopt zal dit de werking van het remsysteem beinvloeden. Het zand zal gaan werken als schuurmiddel. Bij de meeste remstystemen is er maar weinig ruimte tussen de rem en het remvlak. Een zandkorrel kan soms al genoeg zijn om trillingen of geknars te laten ontstaan.

Wanneer er sneeuw is gevallen en de wegen zijn bestrooid met pekel komen piepende remmen het meest voor. Het vocht en de pekel samen zorgen ervoor dat vuil overal blijft plakken en veroorzaakt dan piepende remmen. 

Vettigheid

Alleen een rollerbrake en een terugtraprem zijn voorzien van vet. Het ontbreken van vet zorgt bij deze remsystemen voor piepen of een knarsend geluid.  Voor alle andere remsystemen is vettigheid vaak een reden voor het piepende remmen. Vettigheid kan op uw remblokjes terecht komen wanneer u bijvoorbeeld een spray gebruikt om uw ketting te smeren. De nevel die daarbij vrijkomt komt dan op de schrijfrem of remblokjes.

vette remblokjes

Wanneer remblokjes eenmaal verzadigd zijn met vuil en vet zijn deze moeilijk schoon te maken en zullen in veel gevallen vervangen moeten worden.

Materiaal keuzes

Uw fiets werkt als een klankkast, hij versterkt de trillingen die vrijkomen tijdends het remmen. Het maakt dus ook uit van welk materiaal het frame is gemaakt. Meer informatie over de verschillende materialen waarvan fietsen worden gemaakt vindt u HIER

Ook de materialen die u gebruikt op uw fiets kunnen bijdragen aan piepende remmen of deze verminderen.

Er zijn bijvoorbeeld verschillende soorten remblokken voor fietsen met een hydraulisch remsystemen.  De groene remblokken hierboven afgebeeld zijn voor elektrische fietsen die een zwaarder gewicht gemakkelijker kunnen afremmen.

Foutieve montage van de remonderdelen

Een menselijke fout is een veel voorkomende reden dat remmen piepen. Onderdelen zoals remblokken kunnen verkeerd gemonteerd zijn. Of remmen niet goed afgesteld. Gelukkig vertel ik later in dit artikel hoe u dit op de juiste manier kunt doen.

Slijtage

Door slijtage van de remkabel, schijfrem of remblokjes kan er vaak niet genoeg remkracht worden uitgeoefend waardoor er trillingen ontstaan en de fiets gaat piepen.

Versleten remblokkjes kunnen vaak de ookzaak zijn van piepende remmen

Door langdurig gebruik kunnen uw velgen ook behoorlijke slijtage hebben opgelopen

Oorzaken voor piepende remmen per remsysteem.

schrijfremmen

Piepende remmen komt erg vaak voor bij fietsen met schijfremmen. Het piepende geluid kan meerdere oorzaken hebben.

  • Versleten remblokkjes

Wanneer uw remblokken zijn versleten zal u deze moeten vervangen.
Hoe u dit doet vertel ik u Hier in een ander bericht

  • Vuil en vet tussen de remblokken en remschijf

Wanneer er vuil en vet op de remblokken zit zou u de remblokken en remschijf kunnen proberen te schoonmaken en ontvetten. Zorg ervoor dat u een goede ontvetter zoals Motip Remreiniger.

Gebruik altijd een schone doek.

Het is echter geen garantie dat dit altijd werkt, De remblokkjes kunnen verzaadigd zijn met vet en zullen dan vervangen moeten worden

  • Kromme of beschadigde remschijf

Wanneer uw remschrijf een tik heeft gehad tijdens een rit en daardoor de remblokkjes in de remklauw raakt kunt u deze proberen te richten. Soms is een tikje met de vuist al voldoende, zit er een grotere slinger in dan zal hij met speciaal gereedschap moeten worden gericht.

Doet u het met de hand dan advieseer ik u om daarna de schijf weer goed te ontvetten met ontvettingmiddel en een schone droge doek.

Als de remschijf van uw fiets beschadigd is zou u die met een fijn schuurpapier kunnen opschuren tot de braam eraf is en wederom nadien goed ontvetten.

  • Remklauw staat niet gecentreerd

Het zou kunnen zijn dat de remklauw van het rem systeem niet presies in het midden staat tegenover de schijfrem.

Begin in dit geval eerst met het wiel. Zorg ervoor dat deze recht in het frame staat.
Dit kunt u doen door de snelspanner los te maken en wat druk uit te oefenen op het zadel. zwaartekracht zal ervoor zorgen dat het wiel recht komt te staan in de fiets. Zet vervolgends de snelspanner weer vast
Nu u weet dat het wiel recht staat kunt u kijken of de remklauw nog aanloopt tegen de remschijf. Als dit het geval is, draait u de boutjes van de remklauw los maar niet volledig uit.
U kunt de remklauw nu bewegen. Wanneer u nu de rem inknijpt zal de remklauw zichzelf vastklemmen tegen de remschijf. Op dit moment centreerd de remklauw zichzelf en hoeft u hem enkel nog vast te zetten met de boutjes die u eerder heeft los gedraaid.

U kunt controleren of de remklauw juist staat door het wiel van de grond te tillen en rond te draaien. Als het wiel geen weersand heeft staat hij goed. Komt hij nog tegen de schijf. Centreer de remklauw opnieuw en controleer of de remschijf recht is.

  • De zuigers van remklauw blijven hangen

Vuil en zand kunnen de werking van de zuigers flink beinvloeden en hierdoor zorgen voor piepende remmen. De remcilinder kan vast kunnen komen te zitten en daardoor de schijfrem raken. Zo maakt u deze schoon.

Verwijder de remblokjes en knijp de rem iets in zodat de cilinders naar buiten komen. Verwijder het vuil met een kwastje en doe een paar druppels remvloeistof op de schone cilinders. Door hiervoor remvloeistof te gebruiken weet u zeker dat het vet/smeermiddel de rubbers niet aantast. Verwijder het overtollige smeermiddel om te voorkomen dat deze op uw remblokken komt!

Let op!
Bij remmen met DOT vloeistof probeer zo min mogelijk te knoeien. DOT remvloeistof kan de lak van je remklauw of frame aantasten als deze niet snel wordt gereinigd.

Er zou ook lucht in het systeem kunnen zitten waardoor de zuigers niet voldoende kracht meer kunnen leveren. De lucht uit het systeem halen noemen we ook wel bleeden. De video hieronder laat u zien hoe dit werkt.

Hydraulisch remsysteem  (velgrem)

Steeds meer fietsen worden voorzien van dit type remsysteem. Omdat het hydrolische systeem gebruiksvriendelijk is en gelijkmatig de remkracht overbrengt op de velg. desalnietemin kunnen deze ook behoorlijk piepen. de oorzaaken en oplossingen zal ik hier benoemen.

  • De zuigers van rem blijven hangen

Net als bij schijfremmen zal vuil en zand kan de werking van de zuigers flink beinvloeden en hierdoor zorgen voor piepende remmen. De remcilinder kan vast kunnen komen te zitten en daardoor de velg raken. Zo maakt u deze schoon.

Verwijder de remblokjes en knijp de rem iets in zodat de cilinders naar buiten komen. Verwijder het vuil met een kwastje en doe een paar druppels remvloeistof op de schone cilinders. Door hiervoor remvloeistof te gebruiken weet u zeker dat het vet/smeermiddel je rubbers niet aantast. Verwijder het overtollige smeermiddel om te voorkomen dat deze op uw remblokken komt!

Let op!
Bij remmen met DOT vloeistof probeer zo min mogelijk te knoeien. DOT remvloeistof kan de lak van je remklauw of frame aantasten als deze niet snel wordt gereinigd.

Er zou ook lucht in het systeem kunnen zitten waardoor de zuigers niet voldoende kracht meer kunnen leveren. De lucht uit het systeem halen noemen we ook wel bleeden. De video hierboven laat u zien hoe dit werkt.

  • Beschadigde velg

Een slag in de velg of een braam door beschadiging kan voldoende zijn om het piepende geluid te veroorzaken tijdens het fietsen en remmen.

Een beschadigde velg zou u op kunnen schuren met een fijn schuurpapiertje zodat de braam niet meer tegen de remblokken aan komt. Ook de aanhechting van de velg ( Het punt waar de velg met elkaar is verbonden) kan weleens iets uitsteken. dit verschil kunt u uitvlakken door hem licht op te schuren.

De foto hierboven afgebeeld ziet u een velg die vervangen moet worden door zijn hoger slijtage is hij helemaal glad. 

Een wat gladde velg komt soms ook voor bij een nog goede of zelfs nieuwe velg, waardoor de remmen kunnen gaan piepen. De velg is dan te glad waardoor er trillingen ontstaan tijdens het remmen, door de velg met een fijn schuurpapiertje iets op te ruwen verminderd dat.

Wanneer de velg een slag heeft opgelopen doordat er bijvoorbeeld een spaak los zit kan hij de remblokken raken en gaan piepen. de velg zal dan gericht moeten worden en de spaak vastgedraaid. Hier ga ik in een nieuw bericht meer over vertellen.

  • Versleten remblokjes

Uw fiets kan gaan piepen tijdens het remmen wanneer uw remblokkjes versleten zijn. Deze zullen dan vervangen moeten worden.

  • Montage van de remblokken

Zorg er altijd voor dat de remblokjes goed gemonteerd staan. op de fotos onder laat zien hoe het wel en hoe het niet hoort. Dit zorgt voor piepen en aanlopen van het wiel.

Hoe u dit precies doet ga ik u in een ander bericht vertellen. Maar u kunt alvast de volgende Engelstalige video bekijken.

Rollerbrake

De Rollerbrake is de opvolger van de trommelrem en wordt vaak toegepast op fietsen omdat hij erg gebruiksvriendelijk is. Mocht het voorkomen dat hij piept en kraakt dan zou u de rollerbrake kunnen smeren met rollerbrake vet

Als u meer over de rollerbrake zou willen lezen, ik heb hierover een pagina geschreven. Hoe hij werkt en hoe u een rollerbrake smeert kunt u HIER lezen.

Trommelrem

Door gebruik van een trommelrem worden de remmen erg warm. Er onstaat hierdoor een harde laag op de remvoering aan de binnenkant van de trommelrem, ook slijpsel van de remvoering kan in de trommel ophopen. Hierdoor kan uw fiets enorm hard gaan piepen. Het is dus goed om eens in de zoveel tijd alles schoon te maken en de hoeken van van de remvoering aftevlakken.

Ik zal hierover een uitgebeide pagina toewijden waarin ik u uitleg hoe u dit kunt doen.

Cantilever en V-brakes

  • Beschadigde velg

Beide opties zijn velgremmen, een beschadigde velg kan piepende remmen veroorzaken. eerder in dit bericht heb ik meer informatie gegeven over het oplossen van piepende remmen door een beschadigde velg. Om terug te gaan naar dat stukje tekst druk HIER

  • Versleten remblokjes

Uw fiets kan gaan piepen tijdens het remmen wanneer uw remblokjes versleten zijn. Deze zullen dan vervangen moeten worden.

  • Montage van de remblokken

Zorg er altijd voor dat de remblokjes goed gemonteerd staan. Zorg ervoor dat u bij het afstellen van de remblokjes, de remblokkjes niet in één keer op de velg gedrukt worden. Zo voorkomt u piepende remmen. Dit doet u door iets duns zoals een tandenstoker of een opgevouwen stukje papier tussen de velg en de remblokken te klemmen aan de achterkant van de remschoen. zodoende zal de voorkant van het remblokje als eerste contact maken met de velg gevolgd door de achterkant en is het piepende geluid verdwenen. Op onderstaande afbeelding ziet u het overdreven toelopen van de remblokken. een paar milimeter (tandenstoker dikte) is ruim voldoende

 

  • Piepende rem handels

Waneer u de remhendels inknijpt kan het zijn dat u een piepend geluid hoort. Dit kan komen doordat er roest en vuil in de buitenkabel zit.

In het kort.
Om dit te verhelpen zou u de remkabels los kunnen maken.
De binnenkabel uit de buitenkabel te trekken.
De buitenkabel volspuiten met remreiniger of brunox turbo spray, nadat u dit heel even heeft in laten werken, zou u de buitenkabel kunnen doorspuiten met lucht uit een compressor of fietspomp en alles weer monteren en afstellen.

Ik zal dit binnekort uitleggen en demonstreren.

Terugtraprem

Er zijn maar twee remsystemen die gesmeerd hoeven te worden. Dan heb ik het over de terugtraprem en de rollerbrake.
Beide remsystemen hebben smering nodig voor een goede werking anders kunnen ze gaan piepen. Een terugtrap rem is een al iets ouder remsysteem in vergelijking tot andere remsystemen, maar wordt nog steeds toegepast bij de afmontage van bijvoorbeeld stadfietsen en kinderfietsen.
Het piepen van een terugtrap rem wordt vaak veroorzaakt doordat het vet wat intern in de naaf voor de smering zorgt is uitgehard of zelfs ontbreekt.
Het nadeel van een piepende terugtrap rem is dat dit voor de meeste niet gemakkelijk te verhelpen is omdat de naaf vrijwel volledig uit elkaar gehaald moet worden om hem schoon te kunnen maken en opnieuw te smeren.

Ik doe dit binnenkort graag een keertje voor.

Voorkomen van piepende remmen per remsysteem.

Helaas zal het geheel voorkomen van piepende remmen niet mogelijk zijn. Wel kunt u een aantal dingen doen om het zoveel mogelijk te beperken. Dit zal ik per remsysteem bespreken.

Schijfremmen

  • Zorg ervoor dat u uw fiets schoon en droog weggezet na elke rit. Zo voorkomt u dat er vuil op de remblokjes en schijfrem blijft zitten of remschijf gaat roesten.
  • Ontvet uw remschijf regelmatig zo voorkomt u dat de remblokjes verzadigd raken.
  • Smeer uw ketting met smeermiddel uit een flesje ipv. een spray te gebruiken.
  • Wanneer de remblokjes goed ingeremd zijn gaan ze niet alleen langer mee maar zullen ze ook minder piepen. Hoe u dit doet leg ik u HIER uit.
  • Monteer een brake protec aan uw remklauw. Deze houdt uw schijfrem schoon tijdens uw rit. Kijk bij hulpmiddelen bij piepende remmen voor meer informatie.

Hydraulisch remsysteem  (velgrem)

  • Zorg ervoor dat er zich geen vuil ophoopt bij de remmen en aan de onderkant van uw spatborden.
  • Houdt uw velg schoon en controleer de velg op beschadigingen.
  •  Monteer een brakebooster om extra stevigheid toe te voegen aan de rem en piepen te voorkomen. Kijk bij hulpmiddelen bij piepende remmen voor meer informatie.
  • plaats een stukje rubber tussen de rem en het frame om piepen te voor komen als een brakebooster nog niet voldoende is geweest. Dit laat ik u Hier zien.

Rollerbrake

  • smeer de rollerbrake één keer per jaar met rollerbrakevet
  • Zorg ervoor dat uw remkabels in orde zijn en soepel werken.
  • Houdt uw fiets en rollerbrake schoon.

Trommelrem

  • Zorg ervoor dat uw remkabels in orde zijn en soepel werken.
  • Zet uw fiets droog weg om roestvorming in de trommel te voorkomen
  • Houdt uw fiets en trommelrem schoon
  • Gebruik geen smeermiddel

Cantilever en V-brake

  • Zorg ervoor dat er zich geen vuil ophoopt bij de remmen en aan de onderkant van uw spatborden.
  • Houdt uw velg schoon en controleer de velg op beschadigingen.
  • Zorg ervoor dat uw remkabels in orde zijn en soepel werken.
  • Houdt uw fiets en remsysteem schoon
  • Gebruik geen smeermiddel

Terugtraprem

  • Zet uw fiets droog weg om roestvorming in de naaf te voorkomen.
  • Houdt uw fiets en naaf schoon.

Geadviseerde producten wanneer de remmen van uw fiets piepen.

Magura Brake Booster Evo 2

Een echte aanrader!

Deze Magura Brake Booster Evo 2 installeert u achter uw hydraulische velgremmen om de remkracht van uw fiets te verhogen zodat de remmen van uw fiets minder piepen.

Muc-off

Vindt hier een Geniaal cadeau

Elke fiets liefhebber wil dat zijn fiets keurig schoon is! Dit voorkomt niet alleen dat de remmen van de fiets gaan piepen. Maar zorgt ervoor dat alles langer meegaat.

Muc-off cleaning kit

Muc-off bijvulling

Dit concentraat is biologisch afbreekbaar dus erg milieuvriendelijk. Door zijn grote verpakking kunt u ruim is 20 liter Bikecleaner aanmaken en zal u de komende tijd ruim voldoende hebben.

BRAKE PROTEC ZWART REMBESCHERMERS

misschien slaag u hier nog

Deze BRAKE PROTEC rembeschermers borstelen tijdens het fietsen de schijfremmen, zo komt er veel minder zand en vuil op de remblokken. Hierdoor zullen ze veel minder gaan piepen en gaan deze veel langer mee. Ook zijn ze gemakkelijk te monteren.

piepende remmen voorkomen

2 Comments

  1. Wim Mulder Reply

    Hallo ,
    Ik heb de de achtenaaf 3 speed Shimano Nexus( terugtraprem) uit elkaar gehaald en gereinigd, maar wat ik ook probeer niets helpt,en hen blijft oorverdovend kraken . Kunt u mij helpen

    • digitalefietsenmaker Reply

      Beste wim. Bedankt voor uw vraag. Ik denk dat de conus van uw remnaaf beschadigd is waardoor uw fiets kraakt. nr. 10 op de volgende afbeelding https://images.app.goo.gl/XGZXgogE4ha4qDjx9 met shimano code Y33R90500. Als deze vervangen is zal de kraak hoogst waarschijnlijk verdwenen zijn.
      Mvg michael

Reply To Wim Mulder Cancel Reply

Pin It

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten